A mai cazut o stea!


Dupa cum cu siguranta cititorii acestui blog au putut observa cu ceva timp in urma, sub acest generic am decis sa scriu cateva randuri despre marii romani contemporani noua care au trecut in nefiinta.

Ion Dolanescu este cel despre care am considerat de cuviinta sa scriu in aceasta seara. Titan al melosului popular romanesc, solistul, care de-a lungul anilor a facut sa curga rauri de lacrimi din ochii admiratorilor cu cantecele de dor si jale si in egala masura si-a facut fericiti acceasi admiratori prin cantecele de voie buna sa nascut la 25 ianuarie 1944, Perşinari, jud. Dâmboviţa.

A debutat foarte devreme pe scena Caminului Cultural din satul natal unde, adesea, cu voce de copil canta din repertoriul, la moda atunci al Mariei Lataretu. Prin 1961, ajunge sa cante pe scena Casei de Cultura din Targoviste unde va avea sansa sa o cunoasca pe inegalabila Maria Tanase care-i va deveni mentorul in ceea ce priveste viitorul carierei muzicale.

ion_dolanescu1 Intr-un moment de sinceritate artistul marturisea: „Sunt convins că nu există fericire pe pământ, dar cred că Dumnezeu a făcut minuni cu mine, de unde am plecat şi unde am ajuns, în materie de cântec şi prin intrarea mea în politică. Mă simt împlinit. După o viaţă de cântec, tot asta aş face. Dacă mi s-ar oferi şansa, nu aş mai vrea să o iau de la capăt. Nu-mi pare rău de nimic. Şi bune, şi rele, toate sunt de la Dumnezeu. Poate că Dumnezeu a vrut să mă încerce”.

Trei „Marii” au marcat trecerea prin aceasta lume a marelui artist: Maria Lataretu, Maria Tanase si Maria Ciobanu – cu siguranta cea mai draga sufletului lui, dar si o Ioana – Ioana Radu.

Cu o discografie de invidiat, Ion Dolanescu si-a atras simpatia publicului larg, iubitor de folclor dar se pare si antipatia unui lider politic ca Nicolae Ceausescu care se spune ca l-ar fi trecut pe „lista neagra” a artistilor care trebuiau sa apara cat mai rar in spectacolele si emisiunile televizate ale vremii, din cauza unor cantece populare (care de fapt au devenit adevarate slagare) ca „Radu mamii Radule”, sau „Balalau baiatul mamii”. Prima pentru ca se considera ca instiga la nesupunere sociala iar a doua pentru ca dictatorul si cei din anturajul sau considerau ca se face trimitere la tineretea dictatorului.

Dumnezeu a ales sa-l cheme in „gradina” sa pe 19 martie 2009, la doar 65 de ani. Surprinzatoare trecere in nefiinta, care a inmarmurit intreaga lume a muzicii populare.

Somn usor MAESTRE!

Lasă un răspuns

